Anna Sroka-Hryń

Anna Sroka-Hryń

Absolwentka Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie (2000). Współzałożycielka Studia Teatralnego „Koło”. Zagrała m.in. w spektaklach Igora Gorzkowskiego: „Rosyjski dramat”, „Strona zakwitających dziewcząt”, „Miłość do trzech pomarańczy”, „Absolutnie off show”, „Taksówka”, „Starucha” wg tekstów Daniła Charmsa (Teatr Ochoty). Koncertuje z własnymi recitalami, m.in. z recitalem piosenek Edith Piaf, Ewy Demarczyk, Billie Holiday z towarzyszeniem wybitego kompozytora i pianisty Włodzimierza Nahornego, wykonuje także recital piosenek międzywojennych „Vintage”. Występowała na wielu scenach stołecznych, m.in. Teatr Komedia („Kopciuszek”), Teatr Polonia („Kobieta z widokiem na taras”), Teatr Montownia („Peer Gynt”, „Lovv”), Teatr Studio („Jedną ręką”), Teatr Ochoty („Starucha”, „Fale”), Teatr Soho oraz na terenie całego kraju m.in. Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie („Piaf”, „Kształt rzeczy”, „George & Ira Gershwin”), Teatr Rozrywki w Chorzowie („Odjazd”, „West Side Story”, „Rent”, „Lady Day at Emerson’s Bar and Grill”, „Przygody fryzjera damskiego”). Za kreację aktorską w spektaklu „Taksówka” otrzymała w 2006 roku nagrodę im. Jana Świderskiego Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich w XII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Laureatka Nagrody Artystycznej „Złota Maska” Marszałka Województwa Śląskiego Janusza Moszyńskiego w kategorii rola wokalno-aktorska za rolę Maureen Johnson w spektaklu „Rent” Jonathana Larsona w reż. Ingmara Villqista (2006) oraz Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepsza Śpiewaczka za rolę Edith Piaf w spektaklu „Edith i Marlen” reż. Marta Mészáros, Mazowiecki Teatr Muzyczny (2013). Laureatka VI edycji konkursu „Pamiętajmy o Osieckiej”, finalistka PPA we Wrocławiu (2003). Inne nagrody: 2003 – I nagroda dziennikarzy Wybrzeża w VI edycji konkursu Pamiętajmy o Osieckiej, III nagroda w finale warszawskim; 2006 – nagroda im. Janiny Nowickiej-Prokuratorskiej i Stanisława Prokuratorskiego „za twórcze osiągnięcia i postawę umacniającą etos artysty” przyznana przez ówczesnego Rektora Akademii Teatralnej, profesora Lecha Śliwonika. Ma w dorobku kilkadziesiąt ról dubbingowych, serialowych i filmowych. Współpracuje z Teatrem Polskiego Radia i Audioteką.
Teatr Roma- „Proces” (reż. Jakub Szydłowski) oraz „Całujcie mnie wszyscy w odbiornik” i „Tuwim dla dorosłych” (reż. Jerzy Satanowski), „Alicja w krainie czarów”(reż. C.Domagała) na Novej Scenie TM ROMA,zaś w spektaklu „Mamma Mia” (reż. Wojciech Kępczyński) wcieliła się w rolę Donny Sheridan. W Teatrze 6 Piętro – „Młynarski obowiązkowo”(reż.Jacek Bończyk). Teatr Ochoty- „Triatlon”-Rocznica (reż. Anny Wieczur-Bluszcz). Teatr Soho- „Księżycowy chłopiec” (reż. Igor Gorzkowski). Teatr Polonia- „Almodovaria” (reż. Anna Wieczur-Bluszcz). Reżyseria:Teatr Narodowy-Akademia Teatralna- „Lunapark” (reż. Anna Sroka-Hryń). Och-Teatr- „Huśtawka” (reż. Anna Sroka-Hryń), Teatr Collegium Nobilium- „Prawiek i inne czasy” na podstawie powieści Olgi Tokarczuk ( adaptacja i reżyseria). W 2013 roku obroniła tytuł doktora sztuki na Akademii Teatralnej w Warszawie, na której obecnie jest wykładowcą.

zdj. Marek Zimakiewicz