Maja Komorowska

fot. Maria Topczewska

 

Maja Komorowska (Maria Tyszkiewicz) ur. 23 grudnia 1937 r. w Warszawie.

Aktorka teatralna i filmowa. Profesor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

W 1960 rok ukończyła Wydział Aktorski (Oddział Lalkarski) krakowskiej PWST. W 1963 roku zdała eksternistyczny egzamin aktorski. Debiutowała w 1960 roku w Teatrze Lalki i Maski Groteska w Krakowie. Potem należała do zespołu Teatru 13 Rzędów pod kierunkiem Jerzego Grotowskiego w Opolu, przekształconego w 1962 roku w Teatr Laboratorium we Wrocławiu. Wystąpiła w tym czasie m. in. w Kordianie, w pierwszej wersji Akropolis oraz zagrała Tarudanta w Księciu Niezłomnym.

Po siedmiu latach pracy u Grotowskiego weszła do zespołu wrocławskiego Teatru Współczesnego,  a później Teatru Polskiego we Wrocławiu.

Od 1972 roku jest w zespole Teatru Współczesnego w Warszawie. Pracowała z wieloma wybitnymi reżyserami teatralnymi: z Erwinem Axerem – m.in. w sztukach Thomasa Bernharda Święto BorysaU celu; z Maciejem Englertem – m.in. Letycja i lubczyk (Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza rolę Letycji) i Wniebowstąpienie; z Jerzym Jarockim – m.in. Stara kobieta wysiaduje; z  Helmutem Kajzarem –  Bolesław ŚmiałyAntygona; z  Krystyną Skuszanką – Rzecz ludzka/Gra snów; z Jerzym Krasowskim – Samuela Becketta Końcówka (rola Hamma); z Bohdanem Korzeniewskim – Augusta Strindberga Panna Julia; z  Krystianem Lupą – Thomasa Bernharda Wymazywanie, Na szczytach panuje cisza, a także  Niedokończony utwór na aktora według A. Czechowa i Y. Rezy; z Krzysztofem Warlikowskim – Tony’ego Kushnera Anioły w Ameryce (rola Rabina). Ważna również była rola Claire w Szaleństwie Marguerite Duras w reżyserii Romualda Szejda w teatrze Scena Prezentacje.

Grała w filmach polskich i zagranicznych. W reżyserii Krzysztofa Zanussiego – m.in. Życie rodzinne, Za ścianą, Bilans kwartalny, Rok spokojnego słońca, Cwał; w reżyserii Andrzeja Wajdy – Wesele, Panny z Wilka, Katyń; w  reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego – Dekalog I; w reżyserii Tadeusza Konwickiego – Jak daleko stąd, jak blisko, Lawa; w reżyserii Edwarda Żebrowskiego – Ocalenie.

Stworzyła także ponad 30 znaczących ról w spektaklach Teatru Telewizji, m. in. W Nadludzkiej medycynie w reżyserii Waldemara Dzikiego.

Aktualnie gra gościnnie w Teatrze Dramatycznym z Adamem Ferencym w Szczęśliwych dniach  Samuela Becketta w reżyserii Antoniego Libery (premiera w 1995 roku), a także gościnnie w Nowym Teatrze w Aniołach w Ameryce Tonyego Kushnera w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, Francuzach i Odysei, historii dla Hollywoodu także w reż. Warlikowskiego. Spektakl wykorzystuje antyczny epos, reportaże Hanny Krall, wątki z tekstów Bernharda, motyw spotkania Heideggera z Arendt i biografie gwiazd Hollywood. Obecnie gra w nowej sztuce w reżyserii Warlikowskiego – Elizabeth Costello.

W Akademii Teatralnej w latach 1983-2016 wyreżyserowała wiele dyplomów, m. in. Przy stole według Antoniego Czechowa, Wesele według Stanisława Wyspiańskiego, Opowieści Hollywoodu Christophera Hamptona i  Panny z Wilka według Jarosława Iwaszkiewicza – spektakl nagrodzono Grand Prix podczas VI Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Teatralnych w Warszawie. Ostatni spektakl dyplomowy to Szkice z Dostojewskiego w 2014 roku.

Od wielu lat jeździ na spotkania z publicznością. Rozmawia o swojej pracy i ważnych dla niej ludziach. Czyta wiersze wybitnych poetów oraz fragmenty swoich książek. Na Festiwalach w Szczebrzeszynie, Horyńcu, Międzyzdrojach, Kielcach występuje z programem wierszy wybranych poetów.

Otrzymała wiele polskich i zagranicznych nagród za wybitne kreacje aktorskie, m.in. Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Krzyż Wielki Orderu Odrodzenia Polski  (2011r.) – na Wawelu  oraz francuskie insygnia Komandora Orderu Sztuk i Literatury (2010 r.) przyznane przez Ambasadę Francji. W lipcu 2018 została uhonorowana  Nagrodą Miasta Stołecznego Warszawy, a w sierpniu tego samego roku Nagrodą Człowiek Słowa, przyznaną przez Radę Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie.

W roku 2023 została nagrodzona nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida Dzieło życia oraz w tym samym roku  Łódzka Szkoła Filmowa przyznała Mai Komorowskiej Doktorat Honoris Causa.

Zawsze zaangażowana w sprawy społeczne; w czasach stanu wojennego pracowała w Prymasowskiej Radzie Społecznej oraz w Komitecie Pomocy Internowanym i ich Rodzinom, później w S.O.S z Jackiem Kuroniem. Dziś jest członkiem Rady Hospicjum Onkologicznego.

W 1993 roku ukazała się książka  Mai Komorowskiej 31 dni maja (Wydawnictwo Tenten), w 2004 roku książka Barbary Osterloff Pejzaż, Rozmowy z Mają Komorowską (Oficyna Wydawnicza Errata), w 2014 r. Pytania, które się nie kończą – rozmowy z Tadeuszem Sobolewskim (wydanie: Mazowiecki Instytut Kultury we współpracy z Wyd. Czuły Barbarzyńca Press).  W roku 2017 – Pejzaż. Rozmowy z Mają Komorowską dawne i nowe Barbary Osterloff (wydanie: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego).

Data: 09.08
Godz.: 21:00
Rodzaj: Wydarzenie Artystyczne
Tytuł: „Jaka dziwna to rzecz – wiersz…”
Maja Komorowska,
Modest Ruciński
Miejsce: Scena główna